Index

Vorige artikel

Volgende pagina

Vorige pagina

Terug naar de site (home page)

Zangvereniging Vondel
Vierlingsbeek

Het Archief

Pagina 904a - Archief

Als we nog hoog op de heuvels, uitzicht krijgen op het Moezeldal waarin het blauwe lint van de rivier zich kronkelt, kunnen we voor het eerst ook de stad zien liggen.

Het is zaterdag 15 september 2007 kort na twaalven en op een enkel wolkje na is de hemel even zonnig en blauw als het spiegelende water beneden. De contouren van de oude stad zijn nu duidelijk zichtbaar en enkele markante gebouwen gemakkelijk te herkennen.

De Domkerk met z’n vierkante tweelingtorens, de donkere Porta Nigra, de sierlijke wit en gouden toren van de St. Gangulphuskerk en vooral de imposante massa van wat eens de troonzaal van Romeinse keizers was, de Basilika.

Aangekomen bij de rivier, ontvouwt zich nu ook aarzelend de tegen groene heuvels afstekende skyline.

In Trier, Duitslands oudste stad, is het vandaag getuige de volle terrassen en de luchtig geklede mensen, nog volop zomer. Even later zijn we blij de zonnewarmte achter de ruiten van de bus te verlaten en buiten de prikkelende frisheid van deze nazomerse dag te proeven.  De stemming in de bus waarmee het Vondelkoor met partners, langzaam de weg af daalt  is opperbest. Een gezellige stop onderweg bij Gasthaus Hubertus, met koffie en smakelijk appelgebak, ligt nog vers in het geheugen.

De zonnige stad beneden lokt.  Een korte wandeling leidt naar het

stadscentrum en naar “Zum Domstein”. Onder de boogvormige plafonds

van het stemmige restaurant, feitelijk een voormalige Romeinse

wijnkelder, wordt de geserveerde “kalte Platte” met smaak verorberd.

Maar met zo’n weer wil je niet lang binnen blijven,  zeker niet als je

nieuwsgierig naar wat deze stad te bieden heeft,  er een stadswandeling

wacht met Nederlandstalige gidsen. Bij wat eens een zwaar verdedigde

toegangspoort in de stadsmuren was, “De zwarte poort” begint onze

wandeling. Deze Romeinse “Porta Nigra”, heeft de eeuwen verrassend goed doorstaan en de oorzaak daarvan wordt ons allengs duidelijk gemaakt.

In de hoofdstraat van Trier, de Simeonstraβe, lopen we langs het huis waar Karl Marx (1818-1883) opgroeide. De vader van deze mondiaal bekende filosoof en econoom, o.a. auteur van het “Communistisch  Manifest”, komt uit deze oudste Duitse stad terwijl, hoe treffend, z’n moeder uit  Nijmegen kwam, de oudste stad van Nederland. Het voert te ver om hier te vertellen van alle interessante gebouwen, feiten en histories die tijdens onze wandeling aan bod komen, maar het slot wil ik u niet onthouden.

Als onze wandeling eindigt in de Basilika, wordt er door Vondel een kort á capella concert gegeven in die immense Romeinse ruimte met z’n bijzondere akoestiek, waarin net als in de Domkerk trouwens altijd voldoende publiek aanwezig is. Onze gidsen blijken wellicht meer nog dan door onze zangkunst, geïmponeerd door het feit dat we morgen, zondag 16 september, zullen gaan zingen in de Domkerk.

“Hebt u dáár (schriftelijk) toestemming voor ontvangen? Ah…. dan bent u dus een professioneel koor!”.

Nou nee, dat niet, maar eh…. we zingen graag in zo’n inspirerende kerk,  hebben een deskundige dirigente en blijkbaar naast wat overredingskracht soms ook gewoon, stom geluk!.

Van Trier naar Kell am See is niet ver, met de bus een dik half uur.

Het hotel, door Vondel volledig afgehuurd, valt in de smaak en blijkt heel toepasselijk, aan een “stel” dat in blijde

Archief 005
Archief 003